Posted on Hozzászólás most!

Mi az igazi baj azzal, ha egy óvodás gyerek este 10 óra után a képernyő előtt ül?

Manapság sokat olvasni a kütyüzés káros hatásairól. Nemrég olvastam egy felmérést – és ez egy ezzel kapcsolatos posztot – miszerint az óvodás gyerekek negyede este 10 óra után még a képernyő előtt ül. És hogy ez milyen káros az alvásukra, agyfejlődésükre, mindenre.

Tudjátok mi az igazi baj ezzel szerintem? Az, hogy ezeknek a gyerekeknek a szülei valószínűleg teljesen ki vannak égve. Nem tudom magam elé képzelni azt a szülőt, aki szerint ez jó, aki erre büszke. Én sem vagyok ilyen szülő, pedig én sokkal kevésbé tartom károsnak, mint a mainstream. Egyelőre a gyerekeimen semmilyen agyi károsodást nem fedeztem fel, sőt. De én is el tudok képzelni azért jobb elfoglaltságokat a gyerekeimnek.

Csakhogy a legtöbb esetben erre egész egyszerűen nincsen kapacitásunk. Hogy mindig biztosítsunk valami más lehetőséget. Hogy ha már képernyő előtt ül, akkor üljünk mellé. Mert ilyenkor legtöbb esetben a feladatainkat végezzük, vagy a többi gyerekkel foglalkozunk. Vagy teljesen kiégve ülünk a kanapén egy csésze kihűlt kávéval.

Igen, tudom, a szüleink generációja is megoldotta másképp. De a legtöbb esetben nem úgy, hogy elegendő minőségi idővel feltöltötték a szeretettankunkat, segítettek megszabadulni a feszültségeinktől, így aztán szépen elfoglaltuk magunkat, amíg dolguk volt, és vidáman mentünk az ágyba este 8-kor. Akkor sem így működött a világ, ezt ők sem tudták megtenni. És igen, tudom, vannak családok, ahol egyáltalán nincs kütyü. Ez egy olyan életforma, amit nem olyan könnyű megvalósítani, és van, aki nem is akarja ezt, mert valóban lehetőséget is lát a okoseszközökben.

Szóval mit kezdjünk akkor azzal, ha egy óvodás gyerek este 10 után még a képernyő előtt ül? Először is szedjük le a szülő ezzel kapcsolatos bűntudatát. Nem jókedvében ültette oda. Kényelmes megoldás? Elektronikus bébiszitter? Igen, az. Mert már nem megy más. Nincs ott egy valódi bébiszitter, egy bárki, aki levenne a terhekből. És ha majd nem érzi magát a világ legrosszabb szülőjének attól, hogy a gyereke agyfejlődését örökre tönkretette, akkor majd képes lesz más megoldásokat kitalálni és megvalósítani. A baj alapvetően a rendszerrel van, ami ennyire magára hagyja a szülőket. És ezen változtatni, hát, kössük fel a gatyánkat…

Ha te is úgy érzed, hogy több támogatásra lenne szükséged a szülőség nehéz munkájához: szeretettel várlak személyes támogató csoportjaimba, és a Kapcsolódó Klubba.

Posted on Hozzászólás most!

Miért őrülnek meg a gyerekek, amikor telefonálunk?

Nyugis, napsütéses délután, a gyerekek éppen elkezdtek együtt építeni egy vonatpályát, szépen teljes együttműködésben építenek. Úgy döntünk, hogy kicsit leülünk a kanapéra melléjük, talán egy könyvet is kinyitunk. Ránkfér egy kis pihenés, majd mindjárt folytatjuk a házimunkát. Megcsörren a telefonunk, felvesszük, a gyerekek pedig szinte azonnal veszekedni kezdenek. Ismerős? Miért történik ez?

Én ezt már többször megéltem a másik oldalról is. Amikor a férjem hosszan telefonál, egészen elveszettnek tudom érezni magam. Valamelyik este feszülten értem haza, el akartam neki mesélni, mi bánt. Ő éppen telefonált, és még nagyon sokáig nem tette le. Régebben, amikor kicsik voltak a gyerekek, még azt is megcsináltam, hogy mutogattam neki, hogy tegye már le. Most már kibírom a feszültséget, de nehéz.

Ilyesmit élnek át a gyerekek is. Hirtelen nem vagy elérhető. Ott vagy, de mégsem. Amíg egy könyvet olvasol, vagy teregetsz, igazából elérhető vagy. Ha valami gondja van, azonnal abba tudod hagyni az olvasást, teregetést. Lehet nem annyira szívesen, de mégis félbeszakítjuk a teendőnket, és odafordulunk a gyerekhez. De amikor telefonálunk, akkor többnyire nem. Utáljuk, ha a gyerek félbeszakít, és ő ezt abban a pillanatban megérzi, amikor felvettük a telefont. És elkezdi felhívni magára a figyelmet. Nem tudatosan persze, nem direkt akarja széttrollkodni a beszélgetésünket. Csak elkezdi kényelmetlenül, nem biztonságban érezni magát, és ez különféle dolgokban nyilvánulhat meg: összeveszik a testvérével, nyúzni kezd valamivel, belénk csimpaszkodik, vagy feltétlen most akar mesélni, mutatni valamit.

Nekem a telefonálás a prototípusa annak a helyzetnek: fizikailag itt vagy, de mégsem kapcsolódsz hozzám, amikor szükségem lenne rád. Ez talán még rosszabb is, mint amikor a másik egyáltalán nincs is ott.

Ennek a jelenségnek a felismerése és megértése nekem a Kapcsolódó Nevelés megismerésével jött. És még sok más. Ha velem tartanál egy sok-sok felismeréssel járó felfedezőúton, szeretettel várlak 6 és 12 alkalmas csoportjaimba, és egyéb programjaimon.

Posted on Hozzászólás most!

Szabad egy anyának másra bízni a babáját?

Ez a kép kb. 10 évvel ezelőtt készült. A hátamon a középső gyerekem, azt hiszem szülinapi buli volt, talán éppen az övé. Nagyon szerettem hordozni, és persze praktikus is volt. Egy csomó minden egyszerűbb volt így, olyan is volt, hogy a gyerek szívesebben jött volna a lábán, nekem volt egyszerűbb, hogy a hátamra veszem. Lehet így bevásárolni, takarítani, a másik gyerekkel foglalkozni, kirándulni, tornázni… Na, itt álljunk meg egy pillanatra. A minap láttam egy hordozós torna reklámját, amiben fel volt sorolva egy csomó szuper dolog, hogy miért is jó ez: az anyuka kimozdulhat, társaságban lehet, mozoghat. ÉS, nem kell a babáját másra bízni. Itt felkaptam a fejem: nem KELL másra bízni? Ez egy kényszer, egy rossz dolog másra bízni a babát, totyogót?

Természetesen egy ilyen foglalkozás lehet egy szuper baba-mama program. De kell hogy legyen olyan, amikor az anyának van lehetősége baba nélkül menni bárhová. Amikor a baba igényeiről semmilyen módon nem kell gondoskodnia, csak magára fókuszálhat. A babát addig valaki más hordozza, valaki más gondoskodik róla. Neki is jót tesz, ha több személyhez kötődik, több emberrel érzi magát biztonságban.

Igen tudom, van, amikor ezt nem tudjuk megvalósítani. Érdemes viszont átgondolni, hogy ez egészen biztosan így van-e. Ennek tényleg csak objektív akadálya van? És ezek biztosan feloldhatatlanok? Sokszor a probléma abban gyökerezik, hogy nem is hisszük el, hogy nekünk jár az énidő, a gyerek nélküli idő. Milyen anya az, aki a babája mellől elmegy tornázni. Magával foglalkozni. Ha viszi a babáját, na az úgy már rendben van. Esetleg úgy érezzük, senki más nem tud úgy gondoskodni róla, mint mi.

Egy idő után viszont nagyon belefáradhatunk ebbe, akár ki is éghetünk. Hogy mindig mi kellünk. Hogy egy percre nem ülhetünk le. Hogy sosem vagyunk gyerek nélkül.

Ha te is ebben a helyzetben vagy, és szeretnél ezen változtatni, szeretettel várlak személyes támogató csoportjaimba, és a Kapcsolódó Klubba!

Posted on Hozzászólás most!

Láttad a szüleidet pihenni?

Láttad a szüleidet pihenni, lazítani, szórakozni? Bizony ez is befolyásolja, hogy mi hogyan tekintünk ezekre a dolgokra, és mennyire tudjuk ezeket megengedni magunknak.

Egy olyan kultúrában élünk, ahol fáradtnak, kizsigereltnek lenni szinte státusszimbólum. Hogy vagy? Fáradtan. Jól, csak fáradt vagyok. Bevallom, én is sokszor válaszolom ezt. Ha nem vagyunk fáradtak, talán nem dolgoztunk eleget. Ez természetesen nem a mi hibánk! Folyamatosan azt az üzenetet kapjuk, hogy csak akkor vagyunk értékesek, ha letettünk valamit az asztalra. Vagy ha egyenesen mi vagyunk a legjobbak valamiben.

A minap több helyen is szembejött velem egy idézet, amivel mélységesen egyetértek, a lényege valami ilyesmi: ne az emberektől várjuk el, hogy gondoskodjanak magukról, hogy el tudják viselni a társadalmi igazságtalanságokat. A rendszer rossz, egyenlőtlen, igazságtalan. Számtalan elnyomott, nem meghallott kisebbség van, és az egyik ilyen csoport a szülők. Nem kapjuk meg a megfelelő támogatást ehhez a nagyon fontos, és nagyon megterhelő munkához. És szépen mi magunk is elhittük, hogy ennek így kell lennie. Mindent IS bírni kell, úgy hogy közben rólunk senki nem gondoskodik, és azt sem tanultuk meg, hogy magunkról hogyan kell gondoskodni.

De amíg a rendszert nem tudjuk egyik napról a másikra megváltoztatni, támogatással képesek lehetünk egy picit másképp gondolkodni erről, és jobban megengedni magunknak, hogy időnként kiszálljunk a mókuskerékből. Hogy gyerekek mellett is merjünk gondoskodni a saját szükségleteinkről, merjük kimondani, hogy nehéz, merjünk segítséget kérni.

Persze ez sem megy egyik napról a másikra, sok-sok támogatás, és sok gyakorlás kell hozzá. Ha elindulnál ezen az úton, szeretettel várlak személyes támogató csoportjaimba, és a Kapcsolódó Klubba!

Posted on Hozzászólás most!

Büntetés, vagy természetes következmény? (Esetleg egyik sem?)

A büntetésről igazából már régóta tudjuk, hogy nem hatékony (és ez csak az egyik gond vele), ezt valószínűleg tapasztaltátok is, ha próbálkoztatok vele, mégis nehéz lehet valami más találni helyette. Összeszedtem a képre néhány helyzetet, amire a reakciónk szerintem mikor büntetés, és mikor nem büntetés. Lehet, hogy a következmény ugyanaz: hazamegyünk a játszótérről, kimarad az esti mese, vagy elvesszük a telefonját. Az üzenet és a hatás mégis egészen más lehet.

Fontos! Ezek csak példák, számtalan módon dönthetünk egy-egy helyzetben.

Ha például a gyerekünk a játszótéren folyton piszkálódik, elveszi a másik játékát, lökdösődik, ennek valamilyen módon mindenképpen határt kell szabni. Dönthetünk úgy, hogy megfogjuk a kezét, megakadályozzuk a piszkálódást és aztán meghallgatjuk a sírását, ami jó eséllyel következni fog a határszabásunk nyomán. Dönthetünk úgy, hogy inkább hazamegyünk, mert nem szeretnénk balhét mindenki szeme láttára (ez persze nem feltétlenül megúszható), és akár még olyan megoldást is választhatunk, hogy azt mondjuk a gyereknek, hogy gyere, most inkább elmegyünk fagyizni.

A második példában: dönthetünk úgy, hogy mégis olvasunk mesét, hiába van késő, nem akarunk lemondani ezekről az értékes kapcsolódós pillanatokról.

Ha nem büntetés-jutalmazás keretben gondolkodunk, nem kell attól félnünk, hogy ezekkel a döntésekkel megerősítünk valamilyen rossz viselkedést.

Fontos még, hogy ha a második oszlopban található reakciók közül választunk, akkor attól a gyerek nem feltétlenül lesz egyből együttműködő. Sőt! Nagy valószínűséggel dacol, kiakad, hisztizik majd. Ez nem baj! Ilyenkor pont erre van szüksége, hogy megszabadulhasson a feszültségeitől. Ez után tud majd együttműködő lenni, és lehet, hogy végül például maradhatunk is a játszótéren, mert ez után gond nélkül tud játszani a többi gyerekkel.

Néha nehéz lehet eldönteni, hogy egy-egy mondatunk, reakciónk büntetésnek számít-e. A kulcs nem is a konkrét szavakban van, hanem hogy hogyan mondjuk, és hogy mi a szándékunk. A gyerek viselkedésének a kontrollja, hogy ebből a következményből tanulja meg, hogy rosszat csinált, vagy pedig az, hogy mindenki számára elfogadhatóan megoldjunk egy helyzetet, és ne hagyjuk magára a gyereket a rossz érzéseivel, nehézségeivel. Előbbi esetben hiába tűnik a „rosszalkodás” természetes következményének, hogy hazamegyünk, attól az még büntetés, és nem fogunk célt érni vele. Utóbbi esetben számíthatunk arra, hogy a gyerekünk tud jó döntéseket hozni, de azt is fontos tudni, hogy ehhez újra és újra a mi segítségünkre van szüksége. Hiszen a gondolkodó agya még fejletlen, és könnyen elárasztják a rossz érzések.

Ha szeretnéd elsajátítani ezt a partnerségen és kapcsolódáson alapuló szemléletet, aminek a segítségével a nehéz helyzetekből is a lehető legjobbat tudjuk kihozni, szeretettel várlak a programjaimon. Leginkább a 6 és 12 alkalmas tanfolyamok alkalmasak arra, hogy valóban be is épüljön a mindennapokba ennek a szemléletnek a használata.

Posted on Hozzászólás most!

Mi a baj a mai tinikkel?

Mi a baj a világgal? – kérdezhetnénk inkább, és kérdezik ők is. A kamaszkor egyik feladata, hogy megkérdőjelezzenek mindent, amit eddig készpénznek vettek. Eddig a szüleik szava szent volt (még ha dacoltak is a kéréseink ellen), azok az értékek voltak természetesek számukra, amit mi a szavainkkal, és főleg a viselkedésünkkel közvetítettünk. Ezeket most kritikusan szemlélik, és amit látnak, az sokszor jogosan nem tetszik. És amikor ezt az arcunkba mondják, mintha mi lennénk a világ minden bajáért a felelősek, az persze nagyon rosszul tud esni.

Vagy amikor titkolózik, és amikor érdeklődünk, kiabál velünk, hogy mi nem értjük meg őt, persze, hogy nem mond el semmit. Nem értjük, hiszen úgy érezzük, eddig mindig igyekeztünk meghallgatni.

Olyan, mintha már nem akarna velünk lenni, folyton a szobájában ücsörög, és a telefonján lóg. Gyakran ez a legszembetűnőbb, hogy folyton ott van a telefon a kezében, ezért aztán könnyű erre fogni, hogy ezért változott meg a viselkedése. (Ezen az sem segít, hogy ezzel kapcsolatban még mindig inkább riogató cikkeket találunk.)

Nekem a legnagyobb gyerekem kezdődő kamaszkora volt a második nagy arculcsapás a szülőségemben (az első a legelején volt, hogy húha, ez rohadt nehéz, nem így képzeltem). Azt hittem sima ügy lesz, hiszen rátaláltam erre a szuper módszerre, a Kapcsolódó Nevelésre, és magamon is annyit dolgoztam. Nem így lett. De aztán tapasztaltam, hogy ezek az eszközök még mindig működnek!

Sokszor nagyon nehéz higgadtnak maradnom, pontosabban sokszor nem is sikerül, de aztán lehiggadok, és mindig rájövök, hogy igaza van. És hogy összességében nincs baj.

Ha szeretnéd jobban megérteni a kamasz gyerekedet, és hogy hogyan tudsz hozzá ebben az életkorban is jól kapcsolódni, nézd meg, van-e az aktuális programok között olyan, ami ezzel a korosztállyal foglalkozik. Ha nincs, szeretettel várlak egyéni konzultációra.

Posted on Hozzászólás most!

Gyakorlat teszi a mestert!

Sütöttem magamnak kalácsot. Még sosem csináltam ilyen formájút. Szerintetek milyen sorrendben készül?

Az elsőnél még pontról pontra követtem a videót, és rájöttem, hogy túl vékonyra sodortam a csíkokat. A másodiknál eltaláltam a vastagságot, és rájöttem, hogy milyen logika szerint kell hajtogatni, így a harmadikhoz már nem kellett a videó. A negyedikre meg már elfogyott a türelmem. Szóval a harmadik lett a legszebb.

Valahogy így van a gyerekneveléssel is. Gyakorlat teszi a mestert, mert az nem igaz, hogy zsigerből jön, illetve ami zsigerből jön, azt sokszor inkább nem szeretnénk. És amikor már értjük egy-egy eszköz logikáját, már nem kell minden egyes helyzetnek utánanézni, utánakérdezni, már magától megy. Aztán olyan is van, hogy elfáradunk, és éppen nem megy annyira.

A gyakorlás mindenesetre nagyon fontos, így fog áthuzalozódni az agyunk, és idővel így fognak rutinná válni azok az eszközök, amiknek a segítségével minden egy kicsit könnyebb, és tulajdonképpen jobb, és magabiztosabb szülőnek fogjuk érezni magunkat.

Ha már próbálgatod a Kapcsolódó Nevelés eszközeit, de valahogy még nem áll össze a rendszer, vagy szívesen ugrasz fejest egy újszerű szemlélet elsajátításába, szeretettel várlak 6 és 12 alkalmas szülőcsoportjaimba, aminek fontos eleme a gyakorlás. Nézd meg a programok között, hogy indul-e most ilyen csoport.

Posted on Hozzászólás most!

Jó szülő? Rossz szülő? Fejlődő szülő!

Senki sem azzal az elképzeléssel vág bele a szülőségbe, hogy majd bántani fogja a gyerekét. Aztán ez mégis megtörténik. Nem tehetünk róla. Még ha úgy is érezzük, hogy a gyerek tökéletesen megérdemelte a büntetés, valahol mélyen pontosan tudjuk, hogy nem. És ha „működne” a szelídebb módszer, kivétel nélkül mindenki azt alkalmazná. Valójában működik, csak sokszor nem vagyunk képesek rá, nem tudjuk hosszútávon fenntartani, így nem tudjuk megtapasztalni. Vagy meg is tapasztaltuk, csak egyszerűen nem megy mindig.

És akkor persze jön az önmarcangolás, a bűntudat, ami nem segít, éppen ellenkezőleg. Nemrég írtam ide egy könyvismertetőt, egy könyvről, amiben a szerző erős bűntudatkeltéssel igyekszik a szülőket a jóra bírni. Ez nem megy. Éppen ellenkezőleg, a bűntudat csökkentése az, ami segít még jobb szülőnek lenni.

Gyakran megkapjuk azt, hogy ez a „fejsimi” nem segít, mert akkor a szülő elkényelmesedik, hogy akkor jó vagyok így, jó szülő vagyok, akkor nem kell semmit változtatnom. Én nem ezt tapasztalom. Találtam egy idézetet, ami szerintem még az „elég jó” szülő koncepciónál is jobb. Mert még akkor is kételkedhetünk, hogy oké, de vajon elég jó szülők vagyunk-e?

Viszont ha azt mondom: fejlődő szülő vagyok, az azt jelenti, jelenleg erre vagyok képes, amilyen most vagyok, és törekszem arra, hogy még jobb legyek. És ez a törekvés is pont annyi, amennyire jelenleg képes vagyok, amit a rendelkezésemre álló információk és erőforrások birtokában meg tudok tenni.

Kipróbálnád milyen lenne kevesebb bűntudattal élni az életedet? Nézd meg, van-e most a programok között ezzel kapcsolatos műhelymunka, ha nincs, szeretettel várlak egyéni konzultációra!

Posted on Hozzászólás most!

3 dolog amivel nyugodtan felhagyhatsz szülőként

Mert semmi értelmük. Tényleg. 😉

1. A gyerek sürgetése

Tipikus jelenet, ha valahova időre megyünk – és felnőttként általában időre megyünk valahova – hogy mi rohangálunk a lakásban, mint a mérgezett egér, miközben próbálunk összekészülni, még gyorsan beteszünk egy mosást, megírunk egy e-mailt, befejezzük a munkát, amire már előző este nem maradt energiánk. És közben a gyereknek mondogatjuk, hogy öltözzön már, jöjjön már reggelizni, siessen már. Ő meg persze nem jön, nyafog, hogy nem tud egyedül felöltözni, nem jó a reggeli. De ha nincs is különösebb baja, csak simán elterelődik, játszik. Neki nem fontos odaérni, nem is érti az egészet. Sajnos ehhez a rutinnak és egyszerűnek tűnő dologhoz is még sokáig a mi segítségünkre van szüksége. Ha sürgetjük, biztosan nem lesz gyorsabb, csak mi leszünk egyre idegesebbek. Kamasz gyereket meg azért nem érdemes sürgetni, mert ő már oda akar érni, és ő is frusztrált attól, hogy még nincsen kész, de időbe telik magát olyan állapotba hozni, ahogyan szívesen kilép a lakásból.

2. Elvárni a gyerektől, hogy magától rendet rakjon

Na ez megint olyan dolog, ami a gyerekek számára nem értelmezhető. Ő még azzal játszik, minek rakja el. Különben is hol a helye? A mi általunk kitalált rendszernek nem biztos, hogy számára is van értelme. Én úgy vagyok vele, hogy ha szeretném, hogy rend legyen, akkor azt nekem kell megteremteni. Ez persze nem azt jelenti, hogy teljesen egyedül csinálom, de nekem kell valahogy felkelteni a motivációt, érdekessé tenni, segíteni nekik. Kamasz gyerek szobájában pedig végképp érdemes elengedni a rendet, az az ő felségterülete. Mi sem maradtunk úgy, igaz? Bár lehet a gyerekeink örülnének ennek. 😉

3. Elvárni magunktól, hogy mindig türelmesek legyünk

Na ez a legfontosabb. Mert mindez nagyon idegesítő. Nekünk tényleg időben oda kell érni, annak sokszor tényleg következménye lehet, ha elkésünk. (Azért ezt érdemes átgondolni, hogy tényleg mindig? De azért persze sokszor igen). És jogosan zavar a rendetlenség, jogunk van egy olyan környezethez, amiben jó érezzük magunkat, amiben otthon érezzük magunkat, és tudunk egy kicsit lazítani, pihenni. Nem fogjuk tudni mindig türelmesen kivárni, játékkal, határszabással, sírásmeghallgatással átsegíteni a gyereket a nemszeretem dolgokon és együttműködésre bírni. Időnként fogsz kiabálni, fenyegetni, hegyibeszédet tartani. Ez van. De hogy ez mégis kevesebb legyen, fontos, hogy te tudj töltődni. Például a Kapcsolódó Klubban, vagy a március 12-én induló Énidő Kihíváson.

Posted on Hozzászólás most!

“Senki se szereti, ha úgy kezelik, mint egy gyereket…”

faceless people scolding discontent black girl

“Senki se szereti, ha úgy kezelik, mint egy gyereket. Még a gyerekek sem.” (Iris Chen)

Mert mit jelent, amikor ezt mondjuk: „Úgy kezelsz, mint egy gyereket.” Ez alatt nem azt értjük, hogy olyan szeretettel, játékosan, partnerként kezelve, ugye? Hanem éppen ellenkezőleg: lekezelően, semmibe véve, nem bízva a másik képességeiben.

A gyerekekkel szemben sokkal többet engedünk meg magunknak, mint egy másik felnőttel szemben. Ma délelőtt a legnagyobb gyerekem írt, hogy leöntötték a nadrágját. Felhívtam, hogy mennyire vészes a helyzet, haza tud-e így jönni, vagy menjek érte. Mondta, hogy eléggé vészes, és nem szeretne így hazajönni. Én sóhajtottam egy nagyot, mert nagyon nem hiányzott sem időben, sem anyagilag a furikázás. És ezt meg is mondtam neki. Aztán elgondolkodtam, hogy ha mondjuk a férjem hív valami hasonlóval, vajon puffognék neki? Nem hiszem. Az meg teljesen biztos, hogy nem mondanék olyanokat neki, hogy hogy lehettél ilyen béna, miért nem vigyáztál jobban. Pedig a gyerekeknek még ilyeneket is mondunk. Amikor valójában nem is miattuk vagyunk mérgesek, nem ők okozzák a rossz érzéseinket (csak abban a pillanatban úgy érezzük), mégis rajtuk csattan.

Persze nem mi tehetünk róla, az egész társadalmunk a kisebbek, gyengébbek elnyomására épül, mi is megtapasztaltuk ezt gyerekként, és felnőttként is számos helyzetben. De ha sikerül ezen kicsit is változtatnunk, nagyon nagy dolgot viszünk végbe: megtörjük a kört, hogy ők is továbbadják ezt a gyerekeiknek, a náluk gyengébbeknek, a kiszolgáltatott helyzetben lévőknek.

Ha úgy érzed, hogy ez most nagyon nem megy, az biztos jele annak, hogy több támogatásra van szükséged. Szeretettel várlak bármelyik programomon, ahol a hasznos információk mellett mindig nagy hangsúlyt fektetek arra is, hogy a program végén egyszerűen jobban érezd magad a bőrödben, és így könnyebben tudj a gyerekeidhez kapcsolódni.