Podcast

Falu nélkül – gyereknevelés a XXI. században

A podcast-et ugyanezen a néven a Spotify-on is megtalálod!

Elég jó szülő vagyok?

Minden szülő szeretne jó szülő lenni. Vagy inkább tökéletes? Vajon elég jónak tartjuk az elég jó szülőséget?

Hogyan lehet elengedni a szülőségben a teljesítménykényszert, ami paradox módon nem azt eredményezi, hogy egyre jobb szülők leszünk tőle.

Mi segít akkor, és mi az, amire a gyerekünknek valójában szüksége van?

Mit tehetünk a párkapcsolatunkért, amikor már szülők vagyunk?

Ebben az adásban Erdő Enikő válásmediátorral, Kapcsolódó Nevelés oktatóval beszélgettem, ezekről a témákról:

  • miért jelennek meg gyakran párkapcsolati nehézségek a kisgyerekes időszakban
  • mit tehetünk, ha más nevelési elveket vallunk
  • hogyan tudunk egymáshoz újra közeledni
  • mit tehetünk, ha a másik „nem akar dolgozni magán”
  • hol van az a pont, amikor már nem menthető a kapcsolat
  • hogyan dolgozik egy válásmediátor

Mi kell a harmonikus testvérkapcsolatokhoz?

A mai adásban Teterják Timi Kapcsolódó Nevelés oktatótársammal beszélgettem a testvérkapcsolatokról:

  • hogyan lehet felkészülni arra az új élethelyzetre, amikor már több gyerekünk van – lehet egyáltalán?
  • hogyan tudjuk segíteni az (önálló) konfliktusmegoldást?
  • bébiszitter – igen, vagy nem?
  • hogyan tudjuk a gyerekeink saját szükségleteit, értékeit meglátni, és nem folyton egymáshoz hasonlítgatni őket?
  • nekünk mi segít nyugodtnak maradni a nehéz helyzetekben?

Gyereknevelés tartós betegség esetén

Ambrózy Noémi Kapcsolódó Nevelés oktatóval arról beszélgettünk, hogy milyen extra kihívásokkal szembesülnek a szülők, ha a gyerekük ételallergiával, vagy valamilyen tartós betegséggel, sérüléssel született. Noémi mindkét gyereke révén érintett, és gyászkísérőként is foglalkozik ezzel a témával, hiszen amikor nem születik meg a vágyott egészséges gyerekünk, az egy gyászfolyamat. Saját példáján keresztül mesél arról, hogy mi az ami segít, és mi az, ami nem – neki és a gyerekeinek.

„A liberális nevelés megbukott!!!” – igaz ez?

A liberális nevelés megbukott! A gentle parenting/szelíd szülőség nem működik! – Ebben az adásban arról beszélgettünk, hogy mennyi igazságtartalma van ezeknek a kijelentéseknek, és hogy a Kapcsolódó Nevelés, ami ezeknek a kritizált módszereknek a körébe tartozik, mit tud ajánlani azért, hogy a gyerekeink együttműködőbbek legyenek.

Mikromenedzsment a gyereknevelésben

Hányféle módon kontrolláljuk a gyerekeink viselkedését egy nap a nyilvánvalón túl? Mennyi kontrollra, és mennyi szabadságra van valójában szükségük?

Gyerek és felnőtt egyaránt a saját tapasztalatából tud leginkább tanulni – bár más formák is hatékonyak tudnak lenni, még mindig ez az elsődleges.

Ha szeretnéd igazán érteni a határszabást, neked is a saját tapasztalatból való tanulást javasolnám a leginkább.

Mi is az „falu” és mi van ma helyette?

Ebben az adásban arról beszélünk Kisannával, hogy:

  • pontosan mit is jelent nekünk a „falu”
  • mikor, és hogyan jöttünk rá, hogy hiányzik
  • mivel próbáltuk pótolni a kisbabás, totyogós időszakban
  • mi az, ami leginkább segített nekünk (spoiler: a Kapcsolódó Nevelés)

Ha magadra ismersz valamelyik történetben, az nem a véletlen műve: sokan küzdünk hasonló nehézségekkel, szimplán azért, mert a világunk jelenlegi működése nem illeszkedik a szükségleteinkhez.

Neurodivergencia a Kapcsolódó Nevelés tükrében

Balogh Fruzsival, a Kapcsolódó Nevelés Egyesület elnökével beszélgettünk a neurodiverzitásról. Mindketten saját magunk, és a gyerekünk révén is érintettek vagyunk, ezért (is) igyekszünk folyamatosan tájékozódni a témában. Ezekről a témákról volt szó:

  • mi is az a neurodiverzitás, neurodivergencia
  • hiányok vs képességek felőli megközelítés
  • a fejlesztés célja: mi az, ami tényleg a gyereknek segít, és mi az, ami inkább csak a környezet kényelmét szolgálja
  • diagnózis: mikor hasznos? mikor szükséges?
  • mit tud kínálni a Kapcsolódó Nevelés szemléletben, és eszközökben a neurodivergens gyerekeket nevelő szülőknek

Megosztó témák a gyereknevelésben

Mi segít jobb szülővé válni, elhagyni a káros gyereknevelési gyakorlatokat? A bűntudatkeltés? Vagy inkább a megértés? Miért baj igazán a 2 táborra szakadás a kényes gyereknevelési kérdésekben?